În prezent, Google Analytics (GA), oferă utilizatorilor două modalități de măsurare (modele de date), care corespund celor două tipuri de proprietăți pe care le poți crea: Universal Analytics (GA3) și Google Analytics 4 (GA4) – cea mai recent lansată.
Ce este Universal Analytics+?
Universal Analytics reprezintă o versiune mai veche a Google Analytics, care oferă posibilitatea măsurării detaliate a comportamentului utilizatorilor și a altor date, exclusiv la nivel de website (în comparație, versiunea mai recentă Google Analytics 4 permite și măsurarea la nivel de aplicație).
Diferitele coduri de tracking din Universal Analytics permit măsurarea felului în care utilizatorii interacționează cu website-ul, analiza dispozitivelor mobile de pe care este accesat website-ul, dar și de pe alte dispozitive.
Ce este Google Analytics 4?
Google Analytics 4, este cel mai recent model de date lansat, este în prezent proprietatea default la crearea unui cont Google Analytics și funcționează pe baza analizei de evenimente, ceea ce permite atât analiza datelor din website-urilor, cât și din aplicații mobile.
În Google Analytics 4, fiecare accesare constituie un eveniment și nu există nicio diferență între tipurile de accesare. Evenimentele GA4 nu includ categorii, acțiuni și etichete, astfel că nu sunt afișate în rapoarte, spre deosebire de rapoartele GA3. De aceea, este recomandată regândirea modului de colectare a datelor conform modelului GA4, mai degrabă decât încărcarea structurii existente a datelor în GA4.
Cele mai importante diferențe dintre Universal Analytics vs Google Analytics 4
Pentru setarea oricărui tip de urmărire în GA4 este utilizat un ID de măsurare al cărui indicator începe cu litera G-.
În cazul setării unei proprietăți GA3, ID-ul acesteia va începe cu caracterele UA-.
În continuare te invităm să descoperi detalii despre diferențele dintre cele două modele de date oferite de Google:
1.Modelul de măsurare
Universal Analytics folosește un model de măsurare bazat pe vizite și pe vizualizări de pagină și stochează informații precum vizualizări ale paginilor, evenimente sau orice acțiune efectuată de un utilizator într-o anumită perioadă de timp.
Google Analytics 4 utilizează un model de măsurare bazat pe evenimente și parametri, în care orice acțiune din pagina poate fi considerată un eveniment (ex: dacă setezi vizualizările de pagina ca eveniment, analiza va include titlul paginii, locația utilizatorilor etc).
2.Interfața de raportare
Universal Analytics și Google Analytics 4 oferă seturi de rapoarte diferite, astfel că poți observa cu usurinta diferențe între interfețele celor două tool-uri de măsurare.
În cazul Google Analytics 4, rapoartele vor fi generate numai după începerea urmăririi unui anumit eveniment setat în magazin.
3.Setări vizualizare și fluxuri de date
Universal Analytics oferă posibilitatea adăugării de moduri de vizualizare adiționale, astfel încât să poți analiza separat paginile web.
Google Analytics 4 nu oferă moduri de vizualizare, dar in schimb permite crearea de fluxuri de date pentru pagini web și aplicații.
4.Stocarea datelor despre utilizatori și evenimente
Google Analytics permite stocarea anumitor informații provenite de la un utilizator inactiv (cookies, identificatori de utilizator sau advertising) pentru o perioadă de timp, înainte de ștergerea definitivă a acestora.
În Universal Analytics poți seta o perioadă de 14 luni, 26 de luni, 38 de luni, 50 de luni sau poți alege opțiunea Nu expira automat.
Google Analytics 4 permite stocarea datelor numai pentru 2 luni sau 14 luni.
5.Tracking în eCommerce
Momentan, capabilitățile de urmarire în eCommerce ale Google Analytics 4 sunt mai puțin performante decât cele oferite de Universal Analytics. GA4 furnizează informații despre achiziții și ad-uri, în timp ce în GA3 sunt disponibile informații despre comportamentul de cumpărare, comportamentul la check-out, performanța produselor, performanța vânzărilor, performanța listelor de produse, dar și detalii despre acțiunile de marketing, cum ar fi promotii interne, cupoane de comanda, cupoane de produs sau coduri de afiliat.
6.Codul de utilizator
Funcția cod de utilizator din Universal Analytics și Google Analytics 4 are un scop similar, de a identifica și oferi informații mai precise despre numărul de utilizatori în rapoarte tale.
Codul de utilizator din proprietățile Google Analytics 4 oferă o imagine pe mai multe platforme și dispozitive a modului în care interacționează utilizatorii cu aplicația sau cu site-ul tău.
Spre deosebire de Universal Analytics, o proprietate Google Analytics 4 încorporează automat codul de utilizator în toate rapoartele, analizele și statisticile și nu necesită o vizualizare de raportare User ID separată.
7.Codul de client
Codul de client reprezintă un identificator unic, generat aleatoriu, cu rolul de a identifica în mod anonim o instantă de browser și de a ajuta Google Analytics să conecteze acțiunile utilizatorilor pe un site. În mod implicit, Google Analytics determină utilizatorii unici folosind acest parametru.
Codurile de client din Universal Analytics și Google Analytics 4 au aceeași semantică și servesc același scop în furnizarea unui identificator de utilizator pseudonimizat.
8 Compararea datelor din rapoarte în proprietățile GA3 și GA4
Pe lângă diferențele dintre modelul de date, setările pentru etichetare și configurare pot cauza variații între datele provenite de la proprietățile Universal Analytics și Google Analytics 4.
La compararea datelor din cele două proprietăți, asigura-te de următoarele:
- Codul de tracking (din GA3) și codul de măsurare (din GA4) colectează ambele date din aceleași pagini web;
- Ambele proprietăți au implementări de etichete echivalente. De exemplu, consulta aceste recomandari atunci cand utilizezi etichete de site-uri conectate;
- Toate etichetele funcționează corect;
- Proprietatea Universal Analytics și proprietatea Google Analytics 4 folosesc aceleași fusuri orare (Setările proprietății > Fusul orar pentru raportare);
- Compara o vizualizare nefiltrata din proprietatea Universal Analytics cu un singur flux de date web din proprietatea Google Analytics 4;
- Atat proprietatea Universal Analytics, cât și proprietatea Google Analytics 4 colectează date de cel puțin 30 de minute, astfel încât să poți compara datele din rapoarte în timp real.
Dacă ți-a plăcut acest articol atunci, urmărește-ne în continuare.